BJORN, GITARIST

Doordat IEDEREEN meteen kan mee spelen zullen jullie nog veel gitaristen mogen ontvangen vermoed ik ;)

Blijf op de hoogte

muziekles facebook              youtube_online muziekles

Liever de PDF versie lezen? Bekijk dan de review hier

Onlinemuziekschool.nl

Een online muziekschool klinkt ideaal. Nooit meer wachtlijsten, zieke of norse docenten, onhandige tijden na werk of school of vakanties waarin je gitaar ligt te verstoffen. Op www.onlinemuziekschool.nl kan je zelfs ‘s nachts vanachter je pc je kilometers maken.

De website biedt professionele gitaarles vanachter je computer aan met animaties en lesvideo’s, maar ook met persoonlijke begeleiding van een docent, Ook de aanschaf van instrumenten is mogelijk, en in een lesoverzicht kan je op elk moment je vorderingen terugzien. En daarmee zijn ook die stapels papieren in onhandige plastic mapjes (yuk!) verleden tijd!

Mijn proefdocent voor deze recensie, Gijs Batelaan, oogt sympathiek en laat ons direct aan de slag gaan met een oefentune. Geen gezeur en geen theorie. Een lekker popnummer, compleet met zang, bas en drums. De eerste les is lekker simpel en voor iedereen goed te doen; of je nou net je eerste gitaartje in handen hebt of al een tijdje speelt. We moeten op de E-snaar verschillende ritmes spelen op de maat van het nummer, en voor een eerste les is dat allesbehalve saai! Sterker nog: je ziet ook als gevorderde muzikant direct weer wat nieuwe mogelijkheden voor je eigen nummers. Gijs is prima in beeld gebracht; zowel close-ups van zijn handen, frontaal gezien en een mooie ‘view’ langs de hals van de gitaar. Je kunt niks missen. Links in het scherm zie je bovendien in een diagram welke snaar en welke fret je moet hebben, welke vingers te gebruiken (handig aangegeven met kleurtjes) en onderin beeld het te leren ritme. Als je die twee kanten even een voor een doorneemt heb je de les in een mum van tijd onder de knie. Het nummer wordt daarna nader uitgelegd zonder band, zodat je je volle concentratie kunt gebruiken voor je eigen partij. Erg duidelijk allemaal.

Na vier lessen neem je je les op met je webcam, waarop je feedback krijgt van je  persoonlijke docent. De cursus bestaat uit zes blokken, en in elk blok staat een thema centraal. De docent stuurt een videoboodschap terug met commentaar en tips. Als je het goed gedaan hebt ga je door naar het volgende blok. Het blijft wel een school natuurlijk! Batelaan gaat direct verder met open akkoorden, zoals de spannend klinkende wisseling van majeur naar mineur. Onderin het beeld zie je de plectrumslagtechniek en erboven staat welk akkoord er op dat moment gespeeld wordt; de ‘autocue’ is weer van hoogstaand niveau. Je kan alles in je eigen tempo leren en zo vaak terugspoelen als je maar wil, en zo vlieg je door de niveaus heen.

Maurits Westerik, gitarist en zanger van GEM, heeft enkele maanden geleden de site officieel geopend, en leerlingen kunnen een jamsessie met de band winnen; slechts één van de leuke extraatjes die OnlineMuziekschool.nl biedt. Vooral door de persoonlijke ‘touch’ die de site toevoegt aan de online lessen kan ik met alle wil van de wereld geen kritiekpunt ontdekken. Hulde!

(HvdE)

logo music maker review online muziekschoolDoor: Han van den Essenburg, District Sales Managers van Fender Musical Instruments, bandcoach en gitarist bij onder meer Dixie Chicks- en Herman Brood-tributebands.

* inclusief BTW