Inloggen






Meer weten?

gitaar leren spelen

KEES, GITARIST

Heb erg veel plezier in het gitaar leren spelen via de site en in de gitaarlessen. Een prima initiatief op naar blok 2!

piano leren spelen

NICO, PIANIST

Als ik deze oefentune onder de knie heb, dan schaf ik de vervolgcursus piano spelen aan.

zangles cursist els

ELS, ZANGERES

Ik ben heel erg tevreden over de zangles bij de Online Muziekschool. Ik ben blij met de feedback die ik krijg.

zangles online laura

LAURA, ZANGERES

"Zangles zonder stress". Lessen doorlopen, oefenen en feedback beluisteren wanneer ik zin en tijd heb.

Gitarist

DEEPAK, GITARIST

Goede gestructureerde en overzichtelijke gitaarlessen om je op weg te helpen naar een toekomstige gitaarcarrière

Online-Muziekschool-gitaarles

WOUTER, GITARIST

Ik oefen bijna dagelijks met gitaar spelen, binnenkort heb ik mijn eerste optreden!

Online-Muziekschool-gitaarles

BRIGIT, GiTAARLES

De uitleg is goed en visueel prachtig, na een aantal gitaarlessen kon ik al rocken op mijn gitaar.

zangles cursist natascha

NATASCHA, ZANGERES

Goede, makkelijke maar ook duidelijke zanglessen. Voor mensen met een druk leven erg geschikt.

Online-Muziekschool-gitaarles

BJORN, GITARIST

Doordat IEDEREEN meteen kan mee spelen zullen jullie nog veel gitaristen mogen ontvangen vermoed ik ;)

Blijf op de hoogte

muziekles facebook              youtube_online muziekles      

Onlinemuziekles rukt op

Auteur: Vera Ros | Kunst Kraak nummer 20

'We geven het gevoel dat je in een echte les zit’

Verrassend: vooral werkende 25-plussers maken gebruik van e-learning, dat oprukt binnen het muziekonderwijs. De voordelen zijn evident. Je studeert wanneer het je uitkomt en je kunt lessen eindeloos herhalen. Muziekscholen drukken hun kosten en trekken nieuwe klanten aan, hoewel online muziekles niet goedkoper is. En: live contact met de docent blijft noodzakelijk, zeker voor wie serieus verder wil.

‘Welkom, ik ben Gijs Batelaan, docent van de Online Muziekschool.’
Op het internetfilmpje vertelt Batelaan hoe zijn beginnerscursus gitaar eruitziet. Ritme, akkoorden, aanslag, melodieën: alle basistechnieken passeren de revue. Geen notenbalk komt eraan te pas: akkoorden en grepen worden naast het filmpje tijdens het spelen grafisch weergegeven.
In een ander filmpje geeft Batelaan zijn feedback op het huiswerk van een leerling: ‘Akkoorden wissel je goed, je aanslag ziet er goed uit maar je speelt het ritme niet regelmatig.’ Hij demonstreert hoe het moet, verwijst naar de lesstof en geeft een nieuwe opdracht mee. ‘Veel succes!’

Batelaan en zijn collega’s zijn steeds vaker te zien op websites van muziekscholen die digitale lessen gitaar, piano, drums of zang van de Online Muziekschool aanbieden. De cursist heeft alleen een instrument nodig, een computer met internetverbinding en een webcam. Les nemen en oefenen wanneer het je uitkomt, zonder dat je de deur uit hoeft.
‘Vooral werkende 25-plussers hebben interesse’, zegt Wilco Witte, teammanager Regio West van het Rotterdamse kunstencentrum SKVR, dat sinds het najaar vijftien online gitaarcursisten van de Online Muziekschool telt. ‘Mensen die vanwege een drukke baan of gezinsleven geen tijd hebben voor wekelijkse les.’ Opvallend is ook de belangstelling van veertigplussers: mensen die altijd gitaar wilden leren spelen maar daaraan nooit zijn toegekomen.
‘We trekken nieuwe doelgroepen aan’, zegt ook Harry Broekman, hoofd Educatie van de Stedelijke Muziekschool Groningen, die online cursussen zang, gitaar en piano biedt. ‘Koorleden die de zanglessen als een prachtige aanvulling zien. Een oude rocker die zijn gitaartechniek wil verbeteren. Veertigers en vijftigers die vroeger pianoles hebben gehad en het weer willen oppikken. Met online lessen verkorten we bovendien de wachtlijsten voor gitaar en bedienen we meer leerlingen per uur.’

De Online Muziekschool is een initiatief van muziektechnoloog Jeroen Bouman en bedrijfskundige Elwin Roetman. Tijdens zijn studie merkte Bouman dat muziekscholen ICT nauwelijks inzetten. Particulieren plaatsten ondertussen het ene na het andere doe-het-zelffilmpje op YouTube.
‘De kwaliteit wisselt, je wordt afgeleid door gerelateerde filmpjes, veel is in het Engels en je mist het contact met de docent’, vindt Bouman, die zelf gitaar speelt. ‘Onze methode heeft zo min mogelijk knoppen en geeft je het gevoel dat je in een echte les zit. De lessen duren maximaal vijftien minuten en zijn afgestemd op een half uur gewone, individuele les. Na elke drie lessen stuur je je huiswerkfilmpje naar je docent, die een feedback-filmpje terugstuurt.’
Zijn bedrijf bedient inmiddels zo’n duizend particulieren en elf muziekscholen. De lessen worden gepresenteerd in de huisstijl van de afnemende muziekschool. De ene school kiest alleen gitaarles, de ander neemt het hele pakket. Maar altijd kunnen hun cursisten lessen combineren met een aantal contactmomenten met docenten op de muziekschool. ‘Die zijn nodig voor extra uitleg en verdieping’, zegt Wilco Witte van de SKVR. ‘Cursisten ervaren de persoonlijke ontmoeting als waardevol. Dat is de kracht van de muziekschool.’
Bij de PluginMuziekschool van Pier-K, cultuurcentrum voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep, die eveneens gebruik maakt van de Online Muziekschool, zijn die bijeenkomsten zelfs vast onderdeel van de cursus; evenals bij de reguliere lessen werken de cursisten naar een gezamenlijke eindpresentatie toe.

Staat dat niet haaks op de flexibiliteit van e-learning?
‘Daar worstelen wij ook nog mee’, zegt Joop van Deuren, afdelingshoofd Muziek, Pop & Jazz. ‘We hebben voor één bijeenkomst een afmelding gehad maar we zijn nog maar een maand bezig. Cursisten vinden het sociale aspect, het kopje koffie met medecursisten, wel belangrijk. Dat zal niet verdwijnen.’
De combinatie van offline en online werkt het beste, vindt ook Jeroen Bouman. ‘Wij willen de traditionele muziekles niet vervangen maar aanvullen. Anders mis je het directe ingrijpen van de docent en kan discipline een probleem worden.’
Discipline blijkt inderdaad het grootste struikelblok te zijn. Leuk natuurlijk dat je op zaterdagavond achter de piano kunt kruipen maar dan moet je het ook doen. Cursisten onderschatten soms het lesprogramma en vinden het lastig om daar tijd voor te maken, merken zowel Bouman als de muziekscholen. Wat dat betreft was die ouderwetse wekelijkse muziekles misschien een goede stok achter de deur. De muziekscholen proberen dit op te lossen door cursisten te monitoren.

Bij Pier-K kunnen ze zien of iemand heeft ingelogd voor een les en of het huiswerk is ingeleverd. De SKVR overweegt de periode tussen de bijeenkomsten (nu vijf weken) te bekorten.
Toch is e-learning onvermijdelijk, vinden de muziekscholen in dit artikel. ‘We signaleerden ook een duidelijke behoefte vanuit de markt’, zegt Wilco Witte. ‘Vooraf hebben we met marktonderzoek en klantenpanels goed onze doelgroep onderzocht. Verrassend was dat juist niet jongeren uit de bus kwamen maar die oudere groep. Veel muziekscholen twijfelen nu of ze dit ook gaan doen. Het grootste probleem is het opstarten, om het financieel rond te krijgen en je organisatie en mensen mee te krijgen. De SKVR heeft een afdeling voor ontwikkeling en marketing van nieuwe producten. Innovatie in aanbod vinden we belangrijk.’
Sommige docenten moesten wel enige scepsis en angst overwinnen. ‘Ze hadden een houding van “moet dat nou?”, zegt Harry Broekman van de Groningse muziekschool. ‘Maar na het bekijken van de lessen waren ze overtuigd van de kwaliteit. De samenwerking met de Online Muziekschool is goed, ze luisteren naar je.’
Veel muziekscholen denken nog dat ze iets ‘moeten’ met ICT, merkt Jeroen Bouman op. ‘Daardoor dreigen ze ICT niet als middel maar als doel te gaan zien. Het gaat juist om de inhoud en hoe je die overbrengt op leerlingen.’
Hij vermoedt dat cultuurbezuinigingen de invoering van online onderwijs zullen versnellen. De muziekscholen in dit artikel zeggen op dit moment nog weinig te merken van de bezuinigingen, maar dat kan de komende jaren veranderen. Zo moet de SKVR cursussen voor 25-plussers kostendekkend gaan aanbieden. De Stedelijke Muziekschool Groningen zit in een verzelfstandigingsfase. Vooral kwaliteit en laagdrempeligheid gaven voor muziekscholen de doorslag bij invoering van e-learning, al zijn kostenbesparingen door digitalisering van lesonderdelen natuurlijk mooi meegenomen.

‘Wij voerden deze discussie al voordat we met bezuinigingen werden geconfronteerd’, zegt Joop van Deuren van Pier-K. ‘Onze docenten kwamen er zelf mee. Met online onderwijs kun je aan bezuinigingsdoelstellingen voldoen én aansluiten op eigentijdse onderwijsvormen. Muziekscholen zijn van oudsher heel aanbodgericht: wij bieden een leuke cursus aan, dan komen de mensen vanzelf. Dat werkt niet meer. Wij willen de klant zoveel mogelijk meenemen in onze zoektocht naar nieuwe ontwikkelingen.’
Voorlopig is het online aanbod vooral gericht op gitaar, beginners en popmuziek. Gezellig een populair deuntje spelen op de camping bij het kampvuur: dat willen veel mensen en daar leent deze methode zich goed voor. Speelplezier staat voorop en vanaf les 1 leer je een liedje meespelen. De Online Muziekschool werkt wel aan gevorderdencursussen en wil het aanbod uitbreiden naar andere muziekgenres.
Ook de muziekscholen zien daarin mogelijkheden. ‘We willen een methode uitwerken voor ons gehele muziekaanbod’, zegt Joop van Deuren. ‘Voor basistechnieken en theoretisch materiaal zijn nieuwe media heel geschikt.’
Voordeel van zo’n online cursus is ook dat je kunt snuffelen aan een instrument, niet meteen aan een jaar vastzit en lessen kunt volgen in vakantieperioden, wanneer muziekscholen zijn gesloten. Afwachten is nu in hoeverre e-learning de doorstroom naar het reguliere muziekonderwijs stimuleert. Vooral leerlingen die serieus verder willen, zullen die overstap maken, hopen de muziekscholen. En anders dan je huiskamer beschikt de muziekschool natuurlijk over een mooi podium, waarop je lekker kunt samenspelen.